Ruch drogowy w Cities: Skylines II

18 września 2023
Brak komentarzy
5 minut

Ruch drogowy to jeden z najważniejszych elementów gry, ponieważ zakorkowane ulice mogą sparaliżować całe miasto. W Cities: Skylines II sztuczna inteligencja oraz mechaniki dotyczące ruchu zostały przerobione, aby lepiej oddać zachowanie ruchu drogowego w rzeczywistości. W pierwszej odsłonie gry trasy były wytyczane tylko na podstawie odległości do celu. W Cities: Skylines II mieszkańcy wybierają trasę na podstawie wielu różnych czynników, dzięki czemu mogą wybrać się do sklepu, który jest dalej, ale dojazd do niego zajmuje mniej czasu.

Koszt trasy

W obliczeniach dotyczących poszukiwania trasy w Cities: Skylines II uwzględniono cztery główne aspekty:

  • Czas – Czas jest kluczowym czynnikiem, który ma wpływ na wytyczenie trasy. Mieszkańcy preferują najszybsze trasy do celu, co oznacza, że czas podróży jest najważniejszym kryterium.
  • Komfort – Komfort obejmuje płynność trasy, unikanie skomplikowanych skrętów i dostęp do odpowiednich miejsc parkingowych lub przystanków komunikacji miejskiej.
  • Pieniądze – Koszty podróży, w tym zużycie paliwa i opłaty parkingowe, wpływają na wybór trasy. Mieszkańcy analizują te koszty i porównują je z innymi opcjami podróży, takimi jak pójście pieszo czy skorzystanie z komunikacji miejskiej, aby znaleźć najbardziej ekonomiczną trasę.
  • Zachowanie – Mieszkańcy mogą podejmować niestandardowe decyzje, takie jak zawracanie, aby zminimalizować koszty znalezienia trasy.

Ponadto, grupa wiekowa podróżników ma wpływ na ich preferencje: nastolatkowie zwracają większą uwagę na koszty, dorośli priorytetują czas, a seniorzy preferują komfort. Wszystkie te czynniki są brane pod uwagę, aby znaleźć trasę o jak najniższym całkowitym koszcie.

Cities: Skylines II - Koszt trasy
Grafika z https://www.paradoxinteractive.com/games/cities-skylines-ii/features/traffic-ai

W przypadku pojazdów serwisowych, decyzje opierają się na minimalnym koszcie znalezienia trasy oraz dostępności innych pojazdów w okolicy. Z kolei pojazdy uprzywilejowane mają łagodniejszy model zachowania, dzięki czemu mogą poruszać się po sieci drogowej w sytuacjach awaryjnych i w razie potrzeby podejmować niebezpieczne decyzje dotyczące ustalania trasy.

Koszt trasy ma również wpływ na koszty transportu zasobów, dlatego firmy starają się wysyłać ładunki jak najbliżej celu, aby zwiększyć swoje zyski.

Wykorzystanie pasów ruchu

W Cities: Skylines II pojazdy starają się efektywnie korzystać z większej liczby pasów ruchu, aby zapewnić płynności ruchu. Jeśli jeden pas na drodze wielopasmowej jest zakorkowany, nowe pojazdy wybiorą dostępne puste pasy, aby równomiernie rozłożyć ruch. Na wielopasmowych drogach pojazdy mogą wyprzedzać wolniejsze pojazdy lub ominąć np. wypadki. Mieszkańcy będą także ustępować pierwszeństwa pojazdom uprzywilejowanym, zmieniając pas ruchu, gdy to możliwe.

Cities: Skylines II - Wykorzystanie pasów ruchu
Grafika z https://www.paradoxinteractive.com/games/cities-skylines-ii/features/traffic-ai

Wypadki drogowe

W grze występują wypadki drogowe, które są kolizjami z innymi pojazdami lub budynkami. Prawdopodobieństwo wypadków jest obliczane dla każdego odcinka drogi i zależy od czynników takich jak stan drogi, oświetlenie, pogoda i katastrofy. Aby zmniejszyć ryzyko wypadków, warto utrzymywać drogi w dobrym stanie korzystając z usług utrzymania dróg i instalując oświetlenie uliczne.

W przypadku wypadku, losowo wybierany jest odcinek drogi, na którym pojazd ulega wypadkowi. Pojazd zostaje wtedy przemieszczony w losowym kierunku, prowadząc do kolizji z przeszkodą. Miejsca wypadków muszą być zabezpieczane i oczyszczane przez policję i służby utrzymania dróg. Ruch na pasach objętych wypadkiem zostaje wstrzymany, a pojazdy czekają, aż droga zostanie oczyszczona. W przypadku poważnych obrażeń może zostać wezwana także karetka pogotowia.

Cities: Skylines II - Wypadki
Grafika z https://www.paradoxinteractive.com/games/cities-skylines-ii/features/traffic-ai

Parkingi

Parkowanie to nowa ważna funkcja w Cities: Skylines II i stanowi jeden z czterech kluczowych aspektów wyszukiwania tras przez mieszkańców. Mieszkańcy uwzględniają dostępność miejsc parkingowych podczas planowania swoich tras i decydują, jak dotrą do celu, zwykle preferując miejsca parkingowe przy samym budynku docelowym. W przypadku braku takiej opcji, wybierają inne miejsca parkingowe lub inne środki transportu.

Dla różnych grup wiekowych obywateli ważne są różne kryteria, takie jak komfort, czas i koszty podróży, a parkowanie ma wpływ na te wszystkie aspekty. Seniorzy preferują wygodę i będą parkować, jeśli tylko jest to możliwe, nawet jeśli wiąże się to z opłatą. Dorośli kierują się czasem i wybierają najszybszą trasę, a nastolatki, z uwagi na ograniczone środki, preferują tańsze opcje parkowania, nawet jeśli oznacza to konieczność dłuższego spaceru lub korzystanie z innych środków transportu.

Opłaty za parkowanie przy budynkach oraz opłaty przydrożne w dzielnicach mogą wpływać na wybór miejsca parkowania i kalkulację kosztów trasy. Brak lub niskie opłaty zachęcają wszystkie grupy mieszkańców do parkowania, podczas gdy wysokie opłaty sprzyjają tylko bogatszym mieszkańcom.

Cities: Skylines II - Parkingi
Grafika z https://www.paradoxinteractive.com/games/cities-skylines-ii/features/traffic-ai

Widoki informacyjne

W Cities: Skylines II dostępne są dwa widoki informacyjne dotyczące ruchu.

Przegląd ruchu

Ten widok pokazuje przepływ i natężenie ruchu w całym mieście, co pozwala na szybkie wykrycie problematycznych obszarów w sieci drogowej.

Cities: Skylines II - Przegląd ruchu
Grafika z https://www.paradoxinteractive.com/games/cities-skylines-ii/features/traffic-ai

Przegląd dróg

Widok informacji o drodze dostarcza szczegółowych danych dotyczących poszczególnych dróg, obejmujących ich stan techniczny, przepływ i natężenie ruchu. W tym widoku dostępne są narzędzia umożliwiające precyzyjne zarządzanie siecią drogową.

Cities: Skylines II - Przegląd dróg
Grafika z https://www.paradoxinteractive.com/games/cities-skylines-ii/features/traffic-ai

Źródła:
https://www.paradoxinteractive.com/games/cities-skylines-ii/features/traffic-ai

Ocena:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *