W Minecrafcie, tak jak w innych grach można zmienić poziom trudności. W Minecrafcie można wybrać spośród 4 poziomów trudności: pokojowego, łatwego, normalnego i trudnego. Każdy poziom trudności oferuje zupełnie inne doświadczenia z rozgrywki, a czasami może ją częściowo zmienić np. poprzez efekty zależne od poziomu trudności.
Pokojowy poziom trudności
Poziom pokojowy to najłatwiejszy poziom dostępny w grze. Jest to bardzo dobry wybór dla najmłodszych graczy, ale jest również przydatny w specjalnych trybach rozgrywki w grze multiplayer.
Głównym wyróżnikiem tego poziomu trudności jest to, że wyłącza spawnowanie wrogich mobów, a już istniejące potwory despawnują się. Neutralne moby nadal będą się pojawiać, ale nie będą atakować gracza.
Na poziomie pokojowym pasek głodu nie spada, a punkty życia regenerują się samoistnie. Gracz nie otrzymuje również obrażeń od TNT.
Wadą tego poziomu trudności jest to, że uniemożliwia zdobycie części przedmiotów z potworów.
Łatwy poziom trudności
Łatwy poziom trudności pozwala na dość spokojną rozgrywkę, ale w przeciwieństwie do poziomu pokojowego umożliwia spawnowanie się wrogich mobów. Mimo tego, że potwory będą się pojawiać, to nie będą powodowały u gracza negatywnych efektów takich jak zatrucie od pająków jaskiniowych, ale za to będą mogły nosić część zbroi.
Na łatwym poziomie trudności głód spada, ale poziom życia nie spadnie z powodu głodu poniżej połowy życia.
Normalny poziom trudności
Normalny poziom trudności to domyślny tryb trudności, który zapewnia najbardziej zbalansowaną rozgrywkę. Głód może spowodować spadek zdrowia do połowy serduszka, a zombie mają 50% szans na zmianę wieśniaka w zombi wieśniaka. Dodatkowo zombie i szkielety mogą nosić enchantowane zbroje.
Elementem, na który warto zwrócić uwagę, jest to, że obrońcy na tym poziomie trudności mogą niszczyć drewniane drzwi.
Trudny poziom trudności
Na trudnym poziomie trudności moby zadają większe obrażenia i mogą dropić lepsze przedmioty. Gracz może umrzeć z głodu, a zombie mogą niszczyć drewniane drzwi i przywołać posiłki, jeżeli zostaną zaatakowane. Pająki mogą spawnować się z efektami: szybkość, siła, regeneracja i niewidzialność. Wieśniacy zabici przez zombie zmieniają się w zombie wieśniaka. Jest również szansa na spawnowanie się rozbójników w pobliżu gracza.
Trudność lokalna
Trudność lokalna to poziom trudności, który oprócz globalnego poziomu trudności liczy takie elementy jak czas przebywania na chunku, całkowity czas spędzony na świecie i fazy księżyca.
Całkowity czas spędzony na chunku jest liczony na podstawie ilości godzin spędzonych przez wszystkich graczy na danym chunku. Godziny są liczone na podstawie ticków. Jeżeli dwóch graczy przebywa na danym chunku, to liczba ticków jest liczona dla każdego gracza, więc maksymalna liczba 50 godzin zostanie osiągnięta dwa razy szybciej.
Lokalny poziom trudności waha się od 0 do 6.75 w zależności od globalnego poziomu trudności. Gdzie 0 przypada na poziom pokojowy, a 6.75 można osiągnąć jedynie na trudnym poziomie trudności.
Fazy księżyca a poziom trudności
Trudność lokalna zależy między innymi od faz księżyca. Liczba, o jaką faza księżyca zwiększa poziom trudności nie zmienia się w zależności od tego czy jest dzień, czy noc. Księżyc w nowiu nie wpływa na poziom trudności, a pełnia dodaje 1 do poziomu trudności. Każda faza księżyca zmienia poziom trudności o 0.25.
Źródła:
https://minecraft.fandom.com/wiki/Difficulty